Waarom Spelt geen tarwe is  


Het verschil tussen tarwe en spelt, waarom speltgraan geen tarwe is, met betrekking tot diabetes en overgewicht.

In deze tijd waar meer en meer mensen te maken hebben met gezondheidsproblemen, zoals ouderdomsdiabetes voor het dertigste levensjaar, zoekt men naast oplossingen gelukkig ook naar de oorzaak.
Waar tarwe de oorzaak blijkt voor; het ontstaan van ontstekingen, extreme verhoging van de bloedsuikerspiegel, ontregeling van de insulineproductie met insulineresistentie tot gevolg, darmbeschadiging zoals coeliakie en de ziekte van Crohn, etc. blijkt Spelt, of producten gemaakt van speltmeel, ons gestel vele malen minder te belasten. Daarnaast is speltbloem veel voedzamer en heeft, zoals Hildegard von Bingen rond het jaar 1112 na Chr. al schreef, een medicinale werking.
In tegenstelling tot tarwe bevat spelt niet de schadelijke lectine eigen aan tarwe. Deze tarwelectine simuleert als het ware de werking van insuline, en overbelast daarmee de alvleesklier, de algehele gezondheid ondermijnend.
Wat diëtisten over het algemeen niet meekrijgen in hun opleiding is dat zolang er zich insuline in het bloed bevind, er geen vet verbrand kan worden.
Ter illustratie; als u een uur nadat u bij de lunch drie tarweboterhammen heeft gegeten in de sportclub aan de gang gaat om de overtollige pondjes te verbranden, komt u bedrogen uit. Als cardiovasculaire- of conditie training prima. Vet zal echter niet verbrand worden. Het gewichtsverlies staat gelijk aan het vochtverlies.
Hier biedt Spelt de oplossing.
Een bijkomend aspect van Spelt is dat de glutenstructuur van speltgluten significant verschilt van tarwegluten. Als u reeds een beschadigde darmwand heeft mag u ook geen speltgluten meer, maar indien u darmproblemen wilt voorkomen is het raadzaam over te stappen op Spelt.
Ten slotte, de voedingswaarde van tarwe zit enkel in de zemel en de kiem. Het meellichaam, de bloem, bevat nagenoeg geen voedingswaarde en hoofdzakelijk gluten. Daarom is het bij tarweconsumptie noodzakelijk volkoren tarwemeel te gebruiken. Dit is bij Spelt niet het geval; ook het meellichaam van Spelt, bevat naast gluten, ook hoge concentraties vitamine en mineralen. ( E en B groep, Foliumzuur, Niacine, en vooral ijzer, magnesium, en fosfor.) Wat de geestelijke gezondheid betreft, men weet heden ten dagen, dat spelt alle acht essentiële aminozuren bevat die in het lichaam de productie van hormonen activeren en onmisbaar zijn om zich gelukkig en blij te kunnen voelen. Een belangrijk voordeel aan spelt zijn de goede vetten. Spelt bevat hoogwaardige onverzadigde vetzuren, en géén cholesterine. Daarmee reinigt Spelt de bloedvaten en voormindert zo de kans op een hartinfarct. Die essentiële vetzuren zijn levensbelangrijke bouwstoffen voor de celwanden en zenuwen. Daarbij is spelt veel makkelijker verteerbaar en zorgt het voor een gezonde stoelgang.
Indien u Spelt eens zou willen proberen, of als u al Speltproducten eet, let dan op welke speltgraansoort er gebruikt is en of het wel 100% spelt is en niet een mix met tarwe. Mocht u Spelt bij een windmolen kopen vergewist u zich er dan van dat er geen tarwe wordt vermalen met dezelfde molensteen. Dit heeft vervuild het speltmeel tot gevolg en ondermijnt de reden om voor Spelt te kiezen.

Klik op de volgende linkjes om verder te lezen over o.a. suiker, suikerziekte en tarwe:

tarwe, de bloedsuikerspiegel en overgewicht tarwe, de bloedsuikerspiegel en overgewicht
meer over suiker en koolhydraten meer over suiker en koolhydraten
het voordeel van spelt t.o.v. tarwe het voordeel van spelt t.o.v. tarwe
koolhydraten en gezondheid koolhydraten en gezondheid
gezonde ingrediënten en producten gezonde ingrediënten en producten
homocysteïne en suikerziekte na de zwangerschap homocysteïne en suikerziekte na de zwangerschap

(Al onze producten, indien gezoet, gebruiken we daar Sucanat voor)


Klik op de volgende linkjes om verder te lezen over spelt en over zelf bakken met speltmeel:

over spelt en speltbrood over spelt en speltbrood
een speltbrood bakken
een speltbrood bakken

sluit venster


 

 

 

 

 

 

 

 

klik hier voor een navigatievenster

 

 

 

 

 
 
 
 
   
2007 Voedingswaar.nl